Öppet idag 10-20

Konsten hos oss

Kanske har du lagt märke till våra konstverk, kanske har du inte det. Efter att ha läst detta hoppas vi på att du kanske tar en extra titt nästa gång du är hos oss.

Vi tror att konst är en del av livet, det privata som det offentliga. Därför har vi valt våra konstverk hos oss med största omsorg tillsammans med Galleri Andréhn- Schiptjenko. Ta dig tid att bli provocerad, inspirerad eller kanske konfunderad.



Konstnär: Cajsa von Zeipel

Pretty Vacant

Atlas och Pippi Långstrump kan sägas bära på samma öde, egenskaper och karaktär som Pretty Vacant - vad de har gemensamt är den omänskliga styrkan. Atlas som dömdes att för evigt bära himlen på sina axlar och Pippi som utan ansträngning bevisar sin styrka genom att hissa upp sin häst i luften. Pretty Vacant står bredbent med något böjda knän och har hela byggnaden vilandes på sina axlar. Hon står förhållandevis nonchalant och avdramatiserat framför den ena entrén till Mood.

Genom att utgå från tonårsflickan och genom att referera till en populärkultur avgörande för identitetsskapandet hos unga flickor och kvinnor laddar Cajsa von Zeipel sina till synes klassiska skulpturer med en ny kontext. Den stora skalan på hennes skulpturer anspelar på hur människor brukar porträtteras i offentlig miljö. Konsthistorien är full av skulpturer och monument, där män porträtteras i en heroiskt förstorad skala och den unga kvinnan har ofta traditionellt avbildas naken och förminskad. Pretty Vacant vänder denna klassiska hierarki genom sin skala och gestalt.

Cajsa von Zeipel är född 1983. Hon gick ut Kungliga Konsthögskolan 2010.



Konstnär: Arvid Wretman

Arvid Wretmans konstverk består av två delar, en ljuslåda och en väggmålning. Båda konstverken förhåller sig till en omgivning inriktad på shopping och de svävar ut i en ny dimension där bilderna tjänar som inspiration för besökarnas fantasi.

Ljuslådan representerar natten.

Natten är kall och en hel del osannolika shoppare har gett sig ut på uppdrag. Från en bergsby, med egen tunnelbanestation och fotobutik, promenerar en hårig man mot sin favoritaffär. På hans axel sitter en diamantduva. I ett hav av blommor och ädelstenar längtar en hund efter att bli upptäckt och i närheten blickar en sköldpadda förklädd till smörgås ut över landskapet. Under dem ligger små och stora ting utspridda, kanske finns där en ananaslampa eller ett klösträd.

Väggmålningen representerar dagen.

Det är förmiddag och vårsol. Här går saker och ting lite på rutin. I det vänstra hörnet står Brick-Man och chillar.

Från det högra blickar hans brorsa ut över bilden, gömd i en skräphög. Ett kärlekspar fotograferar en fjäril och en pappa instruerar sin son i sprej-teknik. Någon form av konstnärlig aktivitet pågår också strax till vänster om dem, men det är oklart vad denna Wizard of Style kokar ihop.

Arvid Wretman är född 1983. Han gick ut Kungliga Konsthögskolan 2011. 



Konstnär: Katarina Löfström

Att ha tillgång till rent vatten är ett mirakel. Katarina Löfströms eleganta och användbara skulptur understryker detta faktum genom att leka med vattnets infrastruktur. Genom laboratorie- och alkemireferenser i materialval och utförande skapas ett magiskt uttryck som också har en faktisk funktion. Verket har inspirerats av såväl konstnären Marcel Duchamp som interiörer från whisky destillerier.

Dricksfontäner, där medborgare ska kunna släcka törsten eller svalka sig, har varit en klassisk del av stadsrummet ända sedan antiken. Rent dricksvatten har varit ett tecken på finess och status, något vi som svenskar kanske inte alltid tänker på, vana som vi är vid att nästan överallt kunna slå på en kran och dricka rent vatten. Med en ökad miljömedvetenhet ökar behovet av ställen där man kan dricka rent vatten, helst genom att fylla på sin medhavda flaska istället för att köpa dyrt, buteljerat vatten. Stockholm hade under mitten av 1900-talet hundratals dricksfontäner på olika platser i staden. Idag är antalet endast 15 men med den nya skulpturen i Mood så läggs ytterligare en dricksfontän till dessa, och ytterligare en möjlighet ges att gratis och miljövänligt få släcka törsten.

Katarina Löfström är född 1970 och bor och arbetar i Stockholm. Hon gick ut Konstfack 1997 och har sedan dess arbetat och ställt ut sina verk både i Sverige och internationellt.  År 2007 invigdes hennes permanenta ljusinstallation Coloratura i Uppsala Konsert och Kongress, ett ljusverk som visualiserar och är aktiverat av pågående ljudaktiviteter inne i byggnaden. För European Patent Office i München har hon gjort den permanenta ljusinstallationen Rosario



Konstnär: Peter Hagdahl

”Liquid sky”

Platsen för Peter Hagdahls konstverk är ett tak som mäter över 200 kvm. Mediet är LED paneler och detta konstverk är det största i sitt slag i Sverige.

Tak har genom historien använts för konstnärlig gestaltning framförallt under barocken. Dessa monumentala verk avsåg att ge betraktaren känslan av en öppning mot en annan värld där målningarna skapade en illusion av att rummet inte hade några fysiska gränser. Idag har den illusionen tagits över av nya media, t ex. dataspel som ger spelaren intryck av att omges av en bildvärld sammanflätad med verkligheten. Detta har konstnären Peter Hagdahl tagit fasta på i sitt rörliga, interaktiva konstverk. Verket speglar också det som kan sägas vara utmärkande för vår tid; känslan av att allt rör sig och befinner sig i ständig förändring.

Konstverket ”Liquid sky” påverkas och skapas av de människor som besöker MOOD. Människorna gör att händelser uppstår i form av rörelser, ljud, ljus och färger och detta speglas i olika former och konstellationer uppe i taket. Eftersom bildflödet aldrig blir statiskt får den besökare som återkommer till MOOD uppleva något nytt och annorlunda varje gång.

Peter Hagdahl, född 1956 är forskare och f.d. professor i Fri konst på Kungliga Konsthögskolan. Han har under en längre tid arbetat med konstverk som påverkas av sin omgivning.

 

 

 

 

Inom Konsten hos oss