SENASTE TRENDEN INOM HÄLSA

handlar inte om strikta regler utan balans och harmoni.

Tillhör du dem som tror att man bara kan få en snyggare kropp och ett långt och lyckligt liv genom att följa strikta regelverk och stränga dieter? Känner ett stygn av dåligt samvete om du inte lyckas klämma i dig fem-sex portioner frukt och grönsaker om dagen? Springer en halvmil varje morgon,
släpar dig till intensivträningspasset flera gånger i veckan, ja sätter du helt enkelt likhetstecken mellan hälsa och prestation?

Då är det dags att tänka om. De som är insatta i den senaste forskningen vet att ett sunt och långt liv handlar om balans och harmoni – kunskaper som har funnits i tusentals år inom den kinesiska och indiska levnadsfilosofier som taoism och ayurveda.

När det gäller mat och näringsämnen behöver du därför inte längre välja mellan choklad eller broccoli. Det handlar istället om att välja bort de stränga kostråden till förmån för balans, funktionalitet – och njutning. För tio år sedan när jag arbetade som personlig tränare hade jag en klient som hette Tor. Han var 1,76 lång, vägde 97 kilo i muskler och brukade äta en kokt kycklingfilé med en halv deciliter pastaskruvar till lunch.

En gång frågade en nyfiken bordsgranne om han verkligen blev mätt. Det tog ett tag innan Tor förvånat tittade upp och svarade, som om han plötsligt hört en gammal låt som han glömt titeln på: ”Mätt? Det har jag inte varit sedan 80-talet!” På den här tiden fanns det fortfarande solarier på SATS, urringningar fylldes med silikon och det var trendigt att väga sin mat med hushållsvåg. Sedan dess har löpsedlarna matat oss med den ena mirakeldieten efter den andra – lightmat, Viktväktarna, GI, pulver, stenålderskost och LCHF – trots att det saknas vetenskapliga bevis för att någon av dessa dieter fungerar på lång sikt.

Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska sjukhuset, menar tvärtom att varaktig viktnedgång
inte handlar om en diet utan om en livsförändring.

– När man ska äta för att gå ned i vikt ska man inte utesluta någon näringsgrupp. Tar vi exempelvis bort kolhydrater får vi i oss mindre fiber och en del vitaminer och mineraler som vi behöver för att må bra. Det är istället mindre av det ena och mer av det andra samt att hålla balansen som gäller; äta regelbundet, äta frukost varje dag och motionera, säger hon. Hon stödjer sig på forskning från amerikanska National Weight Controlregistret, som omfattar människor som gått ner tio procent eller mer av sin vikt samt hållit den nya vikten i minst tolv månader.

Vi har öppet 00:00
Öppet
10-20
Lördag 10-18Söndag 11-18